25 януари 2009

10 неща,които нигога няма да ти кажат когато започваш работа

Първото нещо което никога няма да ти кажат
“Ще ти платят възможно най-ниската заплата, с която се
съгласиш”

Защо това е така? Два основни фактора:
1. Запомни, че работните заплати са разход за фирмата. От първия ден ти си разход. От друга страна, за това колко добър е един мениджър се съди по това как намалява разходите на фирмата. Разбираш ли? Ако те наемат на висока заплата караш
мениджъра, който те е наел да изглежда неефективен. Тяхната цел е да наемат качествен нископлатен персонал. Запомни това!
2. Има доста хора, които биха се съгласили да работят за по-ниско възнаграждение. Това е факт породен от глобализацията и напредъка в технологиите.
Какъв е отговорът? Ами зависи до голяма степен от теб. Ако имаш нужда от сигурност ще трябва да чакаш увеличението и да търпиш да ти дават малка но редовна заплата.Ако искаш големите пари трябва да се научиш да играеш играта. Направи си блестящо CV и се опитай да бъдеш информиран за пазара на работна ръка. Хората, които биха могли да издействат повишението ти обикновено са по-високо в йерархията, така, че трябва да се научиш да работиш с тях.
Накратко трябва да се научиш да се продаваш по-добре, да придобиеш пазарна стойност. Винаги си записвай постиженията в работата и непрестанно мисли за примери от истинския живот, които подкрепят CV-то ти. Всичко, което правиш е малка стъпка към голямата цел, не забравяй това! Каква е тя? Да направиш изключително CV, подкрепено с факти и реални примери. CV, в което всяка дума тежи на мястото си като камък, няма нищо излишно, всичко е премерено и обмислено.

Второто нещо което няма да ти кажат
“Никога няма да спестиш или направиш пари, докато работиш
за някой друг!”
Колко мениджъри има на мястото където работиш? Съотношението е от 40:1 до 200:1. Имаш ли контактите, образованието, уменията и възможностите им? Вероятно не. Шансовете да си на тяхно място е относително малък, не мислиш ли? А колко от тях взимат наистина добри пари? Може би половината просто се опитват да догонят
малкото, които наистина заработват добре.Замисли се колко трябва да чакаш докато се опитваш да стигнеш тяхното ниво. Времето, което трябва да чакаш, за да вземеш такава
заплата е толкова, че ако евентуално наистина успееш, вече е време да се уволниш.
Но ти искаш парите сега! Точно когато ти трябват най-много – за семейството, бърза кола, ваканция, дрехи ...
И какво правиш, за да го постигнеш?
Един начин е да се насочиш към бързо развиващите се и по-динамични сектори, като програмиране, или по-традиционните счетоводство и финанси. И в двата случая ще е нужна пре- или допълнителна подготовка (курсове). Когатао сменяш професията
винаги има хора преди теб и те са по-добри и с по-дълъг опит. Трябва да мине време. Тоест връщаме се към №1.
Трябва да имаш странични интереси! Не се залъгвай със схемите за бързо забогатяване, МЛМ маркетинга или работата от вкъщи. Бъди нащрек. Говори с приятели. Мисли за това какво те интересува и къде си натрупал известни знания. Мисли за това какво си научил от предишния си работодател, което може да приложиш в други условия.
Можеш ли да продаваш уменията си? Ти си продукт – имаш опаковка, определени функции и цена! Можеш ли да правиш нещо добре? Така и така ходиш на работа 5/7 по 9 часа – помисли какво може да „откраднеш” от работодателя си. Това може да е бизнес модел или процес, идея, клиенти...

Третото нещо което няма да ти кажат
“Послушното магаре носи най-тежкия товар!”

Стресът на работното място е епидемията на 21-ви век. Това е така и няма смисъл да го доказваме в тази книга. Нашата цел е да го избегнем. Запомни, че трябва да работиш по-интелигентно, а не по-усилено. Ето няколко съвета как да направиш това.
1. Изолирай ключови компоненти от работата си. Отдели съществените задачи, които имат приоритет; тези, които те тласкат в развитието на кариерата ти. Това би следвало да бъде фокусът на усилията ти – останалото е просто формалност.
2. Не може просто да зарежеш рутинните си задължения. Щеше да е прекалено лесно! Тях трябва да ги систематизираш или да ги делегираш на някой друг. Те само отнемат време и не те движат нагоре. Можете да си запишеш рутинните си задължения на лист
хартия и после да помислиш за начини да ги рационализираш.
3. Не позволявай на колегите си да ти прехвърлят работа. Не бива да толерираш чуждия мързел. Препрати ги към шефа си (ако ти не си шефа) или кажи, че има друг по-подходящ за тази работа. Ако веднъж приемеш работата, ще ти дават винаги. Помниш
поговорката за магарето нали?!
4. Делегирай вертикално нагоре! Това противоречи на здравия разум нали. Ако ти дадат нови задължения помоли началника си за помощ. Кажо, че не си уверен и че имаш нужда от съвет и помощ. Помоли за помощ колега. Добре дошъл във „фирмата на
21 век” – хората си помагат! Обикновено ще измислят оправдание от сорта на „това е временно, направи каквото можеш” или „моментът е наистина критичен и сега настина
имаме нужда от помощта ти” след което нещата си остават така.
5. Помисли дали част от задълженията ти не могат да се авоматизират. Ако е така помоли шефа си за закупуването на специализиран софтуер. Това обогатява компетенциите ти, показва, че си критичен към графика си и не обичаш да губиш
време на работа.
6. НЕ ПРЕКАЛЯВАЙ! Нека не си мислят, че само се измъкваш от отговорност. Би било добре да съчетаеш добро качество на работа и резултати, като същевременно отстояваш интересите си.

Четвъртото нещо което няма да ти кажат
“Те всъщност нямат предвид това”

„Те” в случая се отнася по-скоро за топ мениджърите отколкото за по-нисшите ръководни постове.
Има три основни типа мениджъри:
1. Тези, за които работата е на първо място, независимо кой страда от това и кой всъщност върши работата;
2. Тези, за които най-важен е екипът и хората, а работата е на второ място;
3. Тези, за които нито хората нито работата са важни, а от значение е дали те контролират процеса.
Последната категория е най-опасна. Това са политици и топ мениджъри. Те се интересуват единствено от упражняването на властта си. За да „поддържат” усещането за власт у подчинените си те използват различни техники. Трикът с ядосването е само един от тях. Чувал ли си някога „Шефът днес е бясен, по-добре не влизай при
него!” Обикновенно сърцето ни се свива когато чуем това. А забелязвал ли си , че този номер се повтаря един път на месец. Да, точно така, това в повечето случаи е номер, за да те стреснат. Малко ярост върши чудеса с подчинените. Просто следващият път когато шефът ти е ядосан се опитай да разбереш дали не е номер и не се
впечатлявай! Той не те мрази, това е част от играта. Те всъщност
нямат предвид това.

Петото нещо което няма да ти кажат
“Ако ви забележат ще ви повишат”

Не в важно какво знаеш, а кой познаваш – и по-скоро какво шефовете ти знаят за теб. Да повишиш качеството на работата си може да бъде трудна задача. Вместо това можеш да използваш времето, за да се сближиш с хората, които имат директен контакт с теб и от които зависи евентуалното ти повишение.
Това не означава да се „подмазваш” като луд, а просто да анализираш ситуацията. Има две основни преимущества на този подход:
1. Събираш полезна информация и си „създаваш” късмет. Имаш по-голям шанс да си на правилното място в подходящото време;
2. Израстваш в кариерата. Погледни на ситуацията от тази гледна точка. Номер 4 ни казва, че колкото по-голям е един мениджър, толкова по-властен и безскруполен е той. Мислиш ли, че ще отдели време, за да ти каже колко добър човек си? Че си вършиш работата страхотно? Не! Те се интересуват единствено и само от тяхното израстване. Ти вършиш работата, а те я показват на техните шефове и обират лаврите, за да
покажат колко добре си вършат работата. Колкото повече работа вършиш добре, толкова по-добре директният ти ръководител изглежда в очите на неговия шеф. Ти си шанса шефът ти да бъде повишен. Ето няколко техники, които могат да ви помогнат:
1. Отивай на работа по-рано и си тръгвай на време. Ако оставаш след работа това се забелязва по-рядко от ръководството и може да се изтълкува погрешно все едно не си вършиш работата в рамките на работния ден. Ако обаче отиваш по-рано това е
съвсем друга работа. Може да използваш това време за да се концентрираш върху приоритетните неща от кариерата ти или дори за лични неща.
2. Когато влезе шефа винаги имай смислен и важен въпрос, предложение или коментар.
3. Искай обучение което е подкрепено със съществени аргументи.
Как това ще допринесе за развитието на компанията или определена цел.
4. Опитай се да придобиеш общи познания за процесите в компанията, в която работш. Научи повече за хората, които работят там.
Накратко: Ако искаш да те повишат ще е най-добре да се държш така сякаш вече си повишен! Ако се справиш добре, останалото е въпрос на време.

Шестото нещо което няма да ти кажат
“Не ходиш на работа за да те харесват”
Това не означава, че трябва да си отвратителен и да се караш със всеки от колегите си. Ако обаче има хора около теб, които не отговарят на желанието ти да се развиваш, не е нужно да се опитваш да общуваш с тях или да ги толерираш.
Има голям брой вечно оплакващи се и недоволни служители във всяка една компания. Те са токсични. Понякога една развалена ябълка е достатъчна за да развали цяла щайга. Важното в случая е, че тези хора си търсят компания и слушатели – някъде където да излеят отровата си. Те са готови на всичко за да те накарат да ги слушаш как се оплакват от живота, ниската заплата, несправедливостта ... само ги гледай има такива и там където работиш ако колективът е по-голям от 10 човека. Мизерията си търси компания! Запомни това. Ако дадеш ухо на тези негативни разговори ще се заразиш. Това унищожава мотивацията ти. Тези хора не отиват никъде, те не са ти нужни.
Вместо това се опитай да движиш с оптимистите – тези които генерират идеи и са енергични. Те ще те тласкат напред. Това е мястото от където ще дойдат ценните контакти и вдъхновението. Освен това шефовете обикновено знаят кои вършат работа и кои само присъстват на работа и се оплакват. Ако се движиш с вторите ще направиш впечатление, че принадлежиш към тази група, а ако си с оптимистите автоматично правиш по-добро впечатление.

Седмото нещо което няма да ти кажат
“Възприятието е реалност”

Външният вид има значение! Това как колегите ти те възприемат е важно – това е реалността. Ако говориш спокойно и самоуверено (дори да си силно притеснен и несигурен вътрешно), хората ще те мислят за спокоен и самоуверен. Това е реалността – образът, който прожектираш на останалите. Познай кой определя какъв филм ще
гледат те? Ти! Точно така ти и единствено ти определяш как те възприемат останалите.
Трябва да се обличаш, да се държиш и да говориш така както би го правил на мечтаната позиция. Започни да играеш още днес и виж резултатите.

Осмото нещо което няма да ти кажат
“Информацията е сила”

Има различни видове сила и информацията е един от основните. Именно за това няма никога да има отворен мениджмънт. Никога не беше мислил за това нали. Мислиш ли, че във фирмата, в която работиш всичко е прозрачно? Информацията, която имат мениджърите е един от основните стълбове на тяхната власт.
Живеем в ерата на информацията. Компаниите, които имат актуална информация и се адаптират съобразно променящите се условия оцеляват. Защо си мислиш, че на индивидуално ниво принципът е различен?
Има някои неща, които никога не трябва да казваш на шефа си и такива, които трябва да пазиш за определени моменти. Всеки път когато кажеш нещо на някой една малака частица от знанието ти си отива и губи стойност – сега още някой знае това, което знаеш ти. Вече няма да си само ти този, който знае това.
Представи си, че си брокер на акции и имаш вътрешна информация за голяма сделка. Би ли казал на всичките си колеги. Ако направиш това те всички биха си купили акции и цената бързо ще се нормализира. Подобен е и принципът на работното място. Всеки път когато кажеш нещо то губи стойност. Опитай се да оцениш стойността на информацията и да я използваш в правилните моменти по предназначение.
Ние написахме тази електронна книга и я разпространяваме безплатно за да може хора като теб да я прочетат. Хайде питай ме! Това е противоречие на номер 8, нали? Не, не е. Ние сме използвали тези принципи доста отдавна и те са ни помогнали много. Освен това ние не сме си конкуренти.
Разбира се, тази електронна книга не е всичко, което знаем за живота. Тоест има неща, които не сме описали. Една част може да научите като посещавате www.uchebnika.com, а друга може би никога няма да узнаете.

Деветото нещо което няма да ти кажат
“Това е само игра”

Работата както всичко останало е просто игра с определени правила. Правилата много често се нарушават. Никога не бъди като кон с капаци и не си мисли, че ако ти спазваш правилата всички ще го правят. Ти също нарушаваш правилата.Всички сме карали с превишена скорост. Има знак за 30км, а ние караме с 40км защото няма полицай! Това е нарушение.Друг пример. Виждал съм как мои колеги използват курсови работи на
свои приятели от друг университет в друга страна и само ги превеждат, твърдейки, че са ги написали. Виждал съм как колеги си плащат на професионални автори да
напишат дипломната им работа срещу заплащане. Това не е нещо лошо. Помислете какво правите ако имате бизнес и имате проблем, който не може да разрешите. Наемате външен човек! Това се случва и в работата. Хората излизат в обедна почивка от 30
минути и се връщат след 45! Някои хора работят от 9 до 5, а други четат вестник в интернет. Хората се опитват да победят системата и да намерят слабите им места. Системата, тоест ПРАВИЛАТА са измислени от хора, което значи, че те задължително позволяват манипулация. Нама нищо лошо да ги използвате стига да не прекалявате.

Десетото нещо което няма да ти кажат
Гледайте Досиетата X – „Не се доверявай на никой”

Не вярвай дори на тази електронна книга! Защо? Защото някои от нещата може да не се верни. Това, че са помогнали на нас не означава, че ще помогнат и на теб. Подхождай към всичко внимателно. Дълбоко в себе си всеки има лични интереси. Това е човешката природа. Отгоре на всичко всеки „вижда” нещата по различен начин.
Това как възприемаме нещата е резултат от гени, образование, приятели, опит, обстоятелства и емоции. Това са фактори, уникални за всеки един от нас, които ни правят абсолютно различни. Това означава, че никога не можеш да приемаш нещата за чиста монета. Трябва да възприемеш и осмислиш информацията, да я пречупиш през собствения си мироглед и чак тогава да решиш дали е полезна за теб. Как мислиш, какво според теб пишат във вестника, това което е полезно за читателите или това, което продава по-голям тираж. Не вярвай на никой. Никой няма същите интереси като теб. Всеки гледа неговите собствени. Всички сме така.Когато следващият път шефът ти каже, че нещо е много важно си задай въпроса „За кого?”. Може би можеш да го направиш набързо и пак всички да са доволни. Това беше последното нещо! Спокойно прочете тази електронна книга!
Поздравления. Сега какво? Не усещаш ли разликата?
Тези десет неща са само заглавия с кратко обяснение. Винаги може да прочетеш повече на www.uchebnika.com.
Имаш пълните права за собственост над тази книга. Единственото нещо, което не може да правиш е да променяш съдържанието. Това означава, че може да я продаваш и пращаш на приятели или да си я принтираш и да си я четеш вечер преди лягане.
Надявам се да приложиш наученото тук. Помниш ли, че в номер 9 ти казах, че всичко е игра. Не мислиш ли, че сега когато някой е погледнал картите на съперниците ти и ти ги е разкрил ще ти е по-лесно.


източник : http://www.uchebnika.com/ebook/career-book.pdf

0 коментара:

Публикуване на коментар